Skończył się czas gadania, przejdźmy do czynów – analityka w L&D

Globalny przemysł edukacyjny i szkoleniowy jest wart około 200 mld dolarów. Niestety duża część tych pieniędzy jest marnowana. Tworząc szkolenia i programy, albo wybierając je dla pracowników, polegamy bardziej na przeszłych doświadczeniach, intuicji, fantazji czy założeniach, że coś zadziała, będzie użyteczne i zaangażuje ludzi. Nauczy ich i jednocześnie wesprze realizację celów firmy. Tymczasem, w L&D potrzebujemy twardych faktów i dowodów. A te może dostarczyć nam jedynie analityka danych, bowiem pozwala ocenić efektywność, skuteczność i wyniki realizowanych procesów rozwojowych, szkoleń i całościowego podejścia do nich za pomocą analiz.

 Dlatego analityka danych w L&D to jeden z najsilniejszych trendów w branży rozwojowo-szkoleniowej. Stosuje się ją we wszystkich kluczowych obszarach, zaczynając od projektowania rozwiązań, dostosowywania ich do osób uczących się, oceny skuteczności, optymalizacji, projektowania doświadczeń szkoleniowych. 

 – Wykorzystywanie danych i analiz do mierzenia wpływu szkolenia i uczenia się jest sztuką, nauką i umiejętnością – mówi Mike Collins, (Senior Digital Learning/LX/UX Specialist w River Island z Wielkiej Brytanii), ta rola w L&D powinna być wręcz wyodrębniona. Oczywiście wszyscy w obszarze L&D powinniśmy mieć umiejętność posługiwania się danymi, ale bardzo potrzebne są wyspecjalizowane talenty, które mają możliwości i czas, aby skupić się na pomiarach, danych i analizach.

Mike Collins zauważa, że o analityce jedynie rozprawiamy już od dobrych 10 lat. Tymczasem trzeba w końcu przestać o tym mówić i przejść do działania. Tak jak robią to już wiodące marki na świecie tworząc w L&D nowe stanowiska i odpowiedzialności (oprócz klasycznych analityków, np. eksperci i managerowie ds. wpływu na uczenie się i pomiaru efektywności). Tylko w ten sposób na pytanie, czy szkolenie zadziałało da się odpowiedzieć przedstawiając wiarygodne fakty i dowody.

 – Trenuję, uczę się i rozwijam talenty wystarczająco długo, aby zobaczyć metody i trendy. Widziałem przejście od używania folii na rzutnikach do PowerPoint. Widziałem CBT (komputerowe szkolenie na dyskach) zastąpione e-learningiem. I widziałem, jak LMS całkowicie zmieniają sposób, w jaki szkolenia są administrowane, dostarczane i zarządzane – mówi Mike Collins. – A teraz mamy do czynienia z rewolucją danych. To nie jest tylko moda czy trend. To rzeczywistość.

Już niedługo, podczas ELF20 będziecie mogli bezpośrednio od Mike’a dowiedzieć się, jak w obszarze analityki w L&D przejść od mówienia do czynów. Zapraszam na ciekawe wystąpienie i możliwość konsultacji pomiędzy sesjami.

A tu garść inspirujących informacji o analityce danych w L&D:

Understanding Data Analytics in the L&D Context

https://learningsolutionsmag.com/articles/understanding-data-analytics-in-the-ld-context

You Need Analytics to Know If Your L&D Program Is Making A Difference

Are you ready to start the workplace learning analytics journey?

https://www.hrzone.com/perform/business/are-you-ready-to-start-the-workplace-learning-analytics-journey